Na to jedno pytanie jest mnóstwo odpowiedzi. Przygotowaliśmy kilka najważniejszych bo wiemy, że aby dobrze ulokować pieniądze, cieszyć się z jazdy, a po kilku latach sprzedać auto po najlepszej cenie rynkowej - trzeba nieco zgłębić temat.
Po przekroczeniu progu salonu samochodowego wchodzisz do gry. Chcesz być najlepszym graczem, ale doradca szybko znajduje Twoje słabe strony i zaczyna przeciągać linę. Kiedy przyjdzie Twoja kolej na dogrywkę, odpowiednio dobrze rozdaj karty, żeby na mecie wyjść z salonu z podniesioną głową. Mamy dla Ciebie pierwsze cenne podpowiedzi: cena samochodu w salonie nie musi być ostateczna, a porównanie konkurencji to absolutny priorytet. No i jazda próbna - bez tego nie wyrobisz sobie zdania. Zaczynamy!
Rabaty w salonie - jak je ugryźć?
Uwielbiamy rabaty, obniżki i wszelkiego rodzaju promocje. Czy kryją się za nimi jakieś haczyki i niuanse napisane drobnym maczkiem? Rzadko jest inaczej. Skoro auto jest na wyprzedaży, to z jakiegoś powodu musiało się tam znaleźć. Żeby inwestycja się udała, warto na samym początku rozsądnie podejść do ceny samochodu. Otóż w przypadku zakupu nowego auta liczy się to, jaką wartość rezydualną będzie mieć auto po kilku latach użytkowania. Jeśli się zatem okaże, że samochód po 3 latach straci ponad 50% wartości, to niższa cena na starcie tylko pozornie będzie nas satysfakcjonować. Na wartość auta przy odsprzedaży pozytywnie wpłynie bogate wyposażenie, a te kosztują z reguły więcej. Wybór samochodu spośród popularnych marek premium i średniej półki to gwarancja, że samochód po kilku latach wciąż będzie miał popyt na rynku wtórnym.
Te marki samochodów od lat trzymają się swojej wartości: BMW, Mercedes, Audi, Mazda, Hyundai, KIA, VW, Seat, Skoda, Porsche, Opel, Nissan.
Jazda testowa - przyjemność, która może namieszać w głowie
Zaplanuj jazdy testowe na jeden dzień. Dlaczego? Najbardziej prawdopodobny scenariusz jest taki, że jeśli przejedziesz się 6-8 samochodami, to istnieje ogromna szansa, że na koniec nie będziesz pamiętać wrażeń z jazdy 1 czy 4 autem. Dla obiektywnego spojrzenia i dobrego stopnia porównawczego, dobrze jest finalnie wybrać 2-3 auto i tylko te przetestować. Jeśli marzy Ci się upatrzony już dawno model, to dla pewności przejedźmy się jeszcze innym autem. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta, ale kluczowa. W ten sposób albo nabierzesz 100% pewności co do słuszności pierwszego wyboru, albo dajesz sobie szansę aby to inne auto zwaliło Cię z nóg i całkowicie zmieniło Twój dotychczasowy punkt widzenia. Warto dać sobie szansę na porównanie kilku aut, żeby dokonać najlepszego wyboru, ponieważ zakupionym autem będziesz jeździ kilka lat.
Co poddać ocenie podczas jazdy testowej?
Dla podsumowania jazdy testowej, polecamy prosty i niezawodny sposób na utrwalenie wrażeń. Przyda się coś do pisania, aby podliczyć punkty przyznane według własnej skali ocen. Weź pod uwagę poniższe propozycje i na ich podstawie po kolei przyznawaj punkty.
- wygoda siedzenia za kierownicą
- samopoczucie podczas prowadzenia auta
- komfort pakowania bagaży - wielkość bagażnika oraz schowków
- przyspieszenie
- łatwość parkowania samochodem
- funkcjonalność deski rozdzielczej
- dobre wygłuszenie wnętrza
Negocjacja ceny - jak się komunikować
Nie musisz kupować samochodu po cenie katalogowej tylko dlatego, że tak wypada. Warto negocjować cenę z wielu powodów: żeby doradca w salonie bardziej się postarał, żeby kupującemu więcej zostało w portfelu, a także dla satysfakcji i poczucia wygranej. Sam fakt, że ktoś negocjuje nie oznacza, że ma mniej pieniędzy.
Możliwość uzyskania rabatu prawie zawsze jest możliwa, ale trzeba się do tego trochę przygotować. Na początek handlowiec sprawdza nas, na ile jesteśmy dla niego potencjalnym klientem, z którym może dojść do transakcji. W związku z tym, najpierw pozwólmy doradcy pracować i zachęcić nas do zakupu. Ale pamiętaj, że największy rabat możesz dostać na auto, którego wcale nie chcieliśmy na początku, dlatego cena musi być realna do wartości samochodu, który nas interesuje.
Utrata wartości auta w czasie
To, jak długo będziemy chcieli jeździć nowym samochodem i kiedy go sprzedamy, to jedno z najważniejszych pytań, które należy sobie zadań przed decyzją o zakupie konkretnego modelu. Oczywiście koszty utrzymania samochodu w dużej mierze zależą od marki pojazdu i należą do nich: naprawa, przegląd i wymiana części eksploatacyjnych. Ale jest jeszcze coś, o czym łatwo zapomnieć - to utrata wartości samochodu w czasie. Cena auta po kilku latach użytkowania może nawet przekroczyć 50% jego wartości w dniu jego zakupu. Ważne aby to wiedzieć, ponieważ przy sprzedaży auta, możemy sporo stracić.
Na co nie dać się skusić w salonie?
- nie dopłacaj za wyposażenie, którego nie potrzebujesz
- nie daj się skusić tylko pięknym wyglądem, jeśli szukasz rodzinnego i funkcjonalnego pojazdu
- trzymaj się swojego budżetu
- pokaż, co oferuje Ci konkurencja
Na wszystko masz wpływ - oprócz kradzieży
Od kilku lat złodzieje kradną głównie nowe lub kilkuletnie auta. Zarabiają na nowych częściach zamiennych, sprzedawanych po cenie niższej, niż w autoryzowanych serwisach. Kupując nowe auto, w każdym salonie w Polsce możesz zapytać doradcę o system radiowy LoJack. Handlowcy doskonale znają LoJack i chętnie polecają go, jako najlepszy system do lokalizacji i odzyskiwania aut po kradzieży. Wyjeżdżając z salonu nowym autem, możesz już mieć zamontowany nadajnik, który może Ci się przydać, w najmniej spodziewanych okolicznościach.
CO WARTO WIEDZIEĆ O SYSTEMIE LOJACK?