Brytyjska fundacja Thatcham od wielu lat sprawdza fabryczne zabezpieczenia przed kradzieżą w nowych modelach samochodów. Test z 2019 roku nie napawa optymizmem - zabezpieczenia nie uzyskały zadowalających rezultatów, nawet w markach premium.
Złodziej potrzebuje kilku sekund, aby otworzyć tradycyjne fabryczne zabezpieczenia samochodów wyposażonych w popularny system bezkluczykowy, bowiem producenci aut wciąż oszczędzają na zabezpieczeniach zapobiegających kradzieży z wykorzystaniem metody na tzw. walizkę. Nawet najnowsze modele z rocznika 2019 wciąż pozostawiają sporo do życzenia. W tym roku Brytyjczycy przetestowali 11 nowych samochodów. Sprawdzili jak łatwo dostać się do wnętrza i uruchomić silnik. Wynik testów wypadł bardzo blado.
- W tegorocznym teście sprawdzono 11 aut. Sprawdzono tradycyjne zamki oraz inne punkty dostępu, z uwzględnieniem złącza OBD.
- Wśród 11 sprawdzonych aut aż 6 otrzymało notę „słaby”. Jedno oceniono jeszcze gorzej. Notę „nieakceptowalny” zyskało Suzuki Jimny.
- W Wielkiej Brytanii zanotowano najwyższe statystyki kradzieży od 10 lat. W 2018 roku firmy ubezpieczeniowe wypłaciły poszkodowanym przez złodziei aut rekordową kwotę 376 milionów funtów!
Najlepsze zabezpieczenia mają modele takie jak Audi e-tron, Jaguar XE, Land Rover Evoque oraz Mercedes Klasy B. Testujący stwierdzili znaczne postępy w kwestii systemów bezkluczykowych. Doceniono zastosowanie bezpieczniejszej łączności bezprzewodowej i rozwiązania z tzw. trybem bezczynności kluczyka, co znacząco utrudnia złodziejom kradzież samochodu. Richard Billyeald, główny specjalista ds. Technicznych w Thatcham Research dobitnie skomentował wynik marek premium: To pokazuje, że jednak istnieją rozwiązania, których oczekujemy od innych producentów w przyszłych modelach.
Chociaż wyniki testów nie wypadły najlepiej w przypadku popularnych modeli, to jednak Thatcham nie ograniczył się jedynie do przyznania not. Richard Billyeald radzi poprawić poziom ochrony - wspomniał o popularnych pokrowcach do zabezpieczenia kart kredytowych przed skanowaniem. Zwraca jednak uwagę, że nie wszystkie mogą skutecznie blokować sygnał. Ponadto należy trzymać klucze z dala od drzwi czy okien, aby złodziej miał problem z przechwyceniem sygnału z kluczyka do odbiornika przy samochodzie. Niektórzy zalecają też trzymanie kluczyka w specjalnym blaszanym etui.
Co radzi LoJack?
To samo, co zawsze - zamontuj moduł radiowy w swoim pojeździe! Od ponad 30 lat udowadniamy, że nie ma lepszego zabezpieczenia na wypadek kradzieży, niż system LoJack. Dzięki falom radiowym pomaga lokalizować i odnajdywać skradzione pojazdy - samochody, motocykle, maszyny budowlane i rolnicze. Z powodzeniem zabezpieczamy nowoczesne pojazdy i oldtimery. Nasza technologia opiera się na niezależnej infrastrukturze stacji nadawczo - odbiorczych, jest niezależna od GPS/GSM. Skradzione pojazdy odnajdujemy najczęściej jeszcze tego samego dnia!
źródło: auto-swiat.pl, materiały własne