Już na samą myśl o tym przedsięwzięciu trzymamy kciuki za powodzenie i sukces polskiej produkcji. To zupełnie nowa historia, która rodzi się na naszych oczach, choć jest dopiero w planach.
W Jaworznie powstanie fabryka pierwszego polskiego samochodu elektrycznego. Fabryka stanie w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej i jak podaje ElectroMobility Poland, jest to najlepsza spośród 30 innych lokalizacji. Pierwotnie fabrykę planowano zbudować w Rudzie Śląskiej, jednak w ostateczności to mieszkańcy Jaworzna i okolic zdobędą nowe miejsca pracy dla blisko 15 tysięcy osób. Jaworzno wygrało również dlatego, że jako miasto, posiada działkę o wielkości 118 ha, na której zmieści się nie tylko fabryka, ale także hale dla przyszłych dostawców. Jaworzno jest również dobrze skomunikowane, co znacznie ułatwi wszelkie inwestycje infrastrukturalne.
Kiedy powstanie fabryka
Termin rozpoczęcia produkcji został jednak przesunięty o rok, dlatego pierwszy samochód Izera opuści fabrykę w 2024 r., a nie jak początkowo planowano w 2023 roku. Taka decyzja podyktowana jest większą ilością pracy niż zakładano. Szef EMP (ElektroMobility Poland) - Piotr Zaremba powiedział, że Śląsk to trudny teren i potrzebny jest czas na przygotowanie się do budowy fabryki i rozpoczęcia produkcji. W związku z tym pierwsze "wbicie łopaty" zaplanowano na III kwartał 2021 r.
Zakład produkcyjny Izera w Jaworznie
Produkcja pierwszego polskiego samochodu elektrycznego to duże przedsięwzięcie, które ma stworzyć nowe miejsca pracy i poprawić kondycję polskiej motoryzacji. Na dobry początek, plany przewidują produkcję na poziomie 100 tysięcy samochodów rocznie. Tylko w zakładzie w Jaworznie ma pracować 3 tysiące osób. Kolejne 12 tysięcy będzie pracować u dostawców i kooperantów. Kolejny etap produkcji to włączenie do pracy kolejnych pracowników i produkcja na skalę 200 tysięcy egzemplarzy rocznie.
W Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, na terenie której powstanie fabryka Izery, od lat prężnie działa branża motoryzacyjna. Skupia wokół siebie takie firmy jak: Opel Manufacturing, Isuzu Motors Polska, FCA Poland oraz Nexteer Automotive i inne.
IZERA - wersje modelowe i najnowsza technologia
Izera będzie produkowana w 3 wersjach modelowych: hatchback, SUV oraz kombi. Ma spełniać najwyższe standardy technologiczne, w tym osiągać przyspieszenie o 0 do 100 km/h w 8 sekund. Pojemność baterii ma pozwolić na przejechanie 400 km na jednym ładowaniu, a samo ładowanie ma będzie możliwe w domowych warunkach. Będą do tego służyły ładowarki typu "powerwall" oraz stacje szybkiego ładowania. Przy projektowani Izery dużo uwagi poświęcono na zaawansowany system wspomagania kierownicy, które będą wyposażone w system stabilizacji toru jazdy. Będzie także system ostrzegania przed zderzeniem, a także monitorowanie martwego pola i rozpoznawanie znaków drogowych.
Za pomocą aplikacji kierowcy będą mogli komunikować się z samochodem i z dowolnego miejsca ustawić czas i cykl ładowania, a także uruchomić klimatyzację podczas ładowania. Energooszczędne oświetlenie LED ma również pozytywnie wpłynąć na koszty użytkowania Izery.
Plany są takie, żeby za 4 lata Polacy mieli nowoczesny, konkurencyjny model samochodu z ich rodzimego kraju. Izera ma być nie tylko wyprodukowana w najwyższej jakości, ale także sprzedawana w formule ratalnej, aby jej dostępność mogła zadowolić portfel Polaków.