Właściciele samochodów wciąż szukają najlepszych sposobów, aby zabezpieczyć swój samochód przed kradzieżą. Okazuje się jednak, że wiele popularnych metod zawodzi, ponieważ złodzieje nauczyli się radzić praktycznie z każdym zabezpieczeniem, jakie kierowcy stosują w swoich samochodach. Z czego zrezygnować, a co jest najskuteczniejszą metodą, aby zabezpieczyć swój pojazd? Odpowiedź w poniższym artykule.
LoJack to system odzyskiwania po kradzieży i działa wtedy, gdy zawiodą wszystkie inne systemy zawiodą.
- Najlepszym rozwiązaniem jest system monitoringu radiowego LoJack. Jest on odporny na zagłuszanie, zaś w przypadku bardzo silnego zagłuszania ekipa poszukiwawcza LoJack i policja namierzą źródło zagłuszania. Moduł montowany jest w miejscu, którego nie zna nawet właściciel, więc złodziej nawet nie będzie wiedział, że samochód posiada LoJacka. System ten jest skuteczny nie tylko na otwartych przestrzeniach, ale też podziemnych garażach, parkingach, kontenerach i tunelach.
Dowiedz się, jakie są metody na ochronę auta. Sprawdź, na co najlepiej nie tracić pieniędzy, a w co naprawdę opłaca się zainwestować. Prezentujemy ranking zabezpieczeń antykradzieżowych i systemów odzyskiwania samochodów po kradzieży, począwszy od tych, które są najbardziej nieskuteczne.
- Autoalarm (najmniej skuteczny)- jest najmniej skutecznym zabezpieczeniem samochodu. Jego sygnał przestał kojarzyć się z kradzieżą i wzbudza tylko irytację. Uruchomić może się nie tylko przy próbie włamania do samochodu, ale również przez nadmierny hałas spowodowany np. fajerwerkami. Wielu ludzi przestało już reagować na alarm w swoim samochodzie, ponieważ zakłada, że znów uruchomił się w wyniku jakiegoś błędu. Złodzieje też szybko radzą sobie z tym zabezpieczeniem – rozbrojenie alarmu trwa mniej niż minutę. Więcej na ten temat w oddzielnym artykule na naszym blogu.
- Blokada na kierownicę – niedroga mechaniczna blokada w kształcie laski, którą zakłada się na kierownicę. Złodzieje nie tracą czasu na przecinanie blokady, czy forsowanie zamka. Przecinają kierownicę, albo pozbywają się blokady kopnięciem. Blokada na kierownicę to tylko pieniądze wyrzucone w błoto.
- Blokada na pedały - w założeniu uniemożliwia włączenie biegu po uruchomieniu samochodu. Zakładana jest w miejscu, do którego nie ma zbyt dobrego dostępu, ale to nie stanowi dla złodzieja żądnej przeszkody. Zdjęcie blokady zajmuje więcej czasu, niż blokady kierownicy, co nie zmienia faktu, że jest równie nieskuteczna. Poza tym właściciel samochodu sam też musi się nagimnastykować, aby blokadę zdjąć, lub ją założyć. Mało wygodne, a nieskuteczne podobnie, jak blokada kierownicy.
- Alarm z funkcją powiadomienia - to rozwiązanie, z którego mogą skorzystać posiadacze modułów GPS/GSM. Systemy monitoringu umożliwiają użytkownikowi ustawienie alertów, które informują, jeśli z z samochodem dzieje się coś niepożądanego. W przypadku uruchomienia zapłonu, lub przemieszczenia się pojazdu, użytkownik dostaje powiadomienie SMS-em lub e-mailem. Może również sprawdzić lokalizację swojego samochodu i szybko go namierzyć.
- System monitoringu GPS – w samochodzie zamontowany jest lokalizator GPS, który pozwala właścicielowi śledzić na bieżąco pozycję samochodu. W przypadku kradzieży przestaje być skuteczny w momencie, w którym złodziej użyje zagłuszarki GPS (czyli prawie zawsze). Monitoring GPS świetnie sprawdza się natomiast jako system kontroli użytkowania pojazdu dla jego właściciela.
- Blokada na dźwignię zmiany biegów– jej usunięcie zajmuje złodziejowi od kilkudziesięciu sekund do ponad minuty. Odstraszy amatorów, ale profesjonalista poradzi sobie z nią bez problemu. Mało tego, jej stosowanie jest uciążliwe także dla kierowcy, przez codzienne jej ściąganie i zakładanie. Złodziej zresztą nie musi się jej pozbywać, bo po wciśnięciu pedału sprzęgła złodziej może przetoczyć auto w inne miejsce i odholować...
- Immobilizer – jest najczęściej montowanym fabrycznie zabezpieczeniem samochodu. Jest elektronicznym zabezpieczeniem przed niepowołanym uruchomieniem pojazdu. Może być wbudowany w kluczyk lub występować w postaci zbliżeniowego czytnika. Po włożeniu kluczyka do stacyjki i uruchomieniu zapłonu wysyłane są dane do immobilizera. Jeśli wszystkie sygnały się zgadzają, samochód zostaje uruchomiony, jeśli nie, najczęściej blokowane jest zapłon, rozrusznik oraz podawanie paliwa.
- Elektroniczne zabezpieczenia aftermarketowe (umiarkowanie skuteczne) – to zabezpieczenia, które uniemożliwiają uruchomienie silnika. W samochodach z silnikami benzynowymi blokady te montowane są w układzie paliwowym, w autach z automatyczną skrzynią biegów w rozruszniku, a w Dieslu i LPG w układzie zapłonowym. Z blokad antykradzieżowych są zdecydowanie najskuteczniejsze.