System ten wprowadzony został po raz pierwszy przez firmę LoJack Corporation w 1986 roku w stanie Massachusetts (USA). Stan ten wybrano nieprzypadkowo. Najwyższy wskaźnik kradzieży samochodów był prawdziwym wyzwaniem dla twórców systemu i próbą jego efektywności. Rezultaty były widoczne już w pierwszym roku po wprowadzeniu systemu. Nie tylko zmniejszył się wskaźnik kradzieży, ale dużo bezpieczniej można było chodzić po ulicach. W 1992 roku ilość rocznie kradzionych samochodów w stolicy tego stanu - Bostonie zmniejszyła się o 42%. W tym samym czasie współczynnik ten wzrósł na terenie pozostałych stanów aż o 33%.
Wychodząc poza USA, LoJack stał się systemem globalnym. Działa już na terenie 21 państw, m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Czechach, na Węgrzech, w Grecji, Rosji, Słowacji, Argentynie, Ekwadorze, Kolumbii, RPA, itd. Piętnaście następnych państw otrzymało już licencję i przygotowują się do jego wprowadzenia. Obecnie trwają prace nad integracją systemu na obszarze wszystkich państw europejskich. Celem ich jest skoordynowanie działań policji tak, aby skradziony pojazd po opuszczeniu jednego kraju mógł być natychmiast zlokalizowany na terenie innego.
Jak działa system LoJack?
-
Podstawa systemu jest małe urządzenie nadawczo-odbiorcze ukryte w pojeździe, które po zgłoszeniu kradzieży zostaje aktywowane i wysyła sygnały radiowe naprowadzające samochody policyjne do miejsca, gdzie znajduje się skradziony samochód.
-
Nadajnik działa także w podziemnych garażach i kontenerach.
-
Małe rozmiary nadajnika umożliwiają ukrycie go w kilkudziesięciu różnych miejscach. Miejsca montażu są dobierane losowo i nie powtarzają się w samochodach tego samego modelu. Zna je tylko Autoryzowany Instalator LoJack (AIL). Nawet właściciel pojazdu nie jest informowany o usytuowaniu urządzenia.
-
Podczas normalnej eksploatacji pojazdu urządzenie pozostaje w uśpieniu.
-
W momencie stwierdzenia kradzieży pojazdu, jego właściciel zawiadamia o tym fakcie Centrum Operacyjne LoJack i policję.
-
Operator Centralnego Komputera poprzez sieć anten nadawczych aktywuje moduł LoJack znajdujący się w skradzionym pojeździe. Sygnał dociera do pojazdu natychmiast, niezależnie od jego aktualnego położenia na terenie kraju.
-
Samochody i helikoptery policyjne wyposażone w komputery śledzące odbierają sygnały ustalające skradziony pojazd.
-
Uaktywniony Moduł LoJack w skradzionym pojeździe zaczyna nadawać niesłyszalne, bardzo krótkie (milisekundowe) impulsy pozwalające go zlokalizować.
Współpraca z policją
Firma LoJack na podstawie umów zawieranych z komendami wojewódzkimi rozpoczęła wprowadzanie programu, polegającego na przekazywaniu policji w nieodpłatne użytkowanie urządzeń lokalizujących skradzione auta z zainstalowanym modułem LoJack. Obecnie trwa etap wdrożeniowy, podczas którego policjanci poznają i uczą się korzystania z tych urządzeń w praktyce. Dzięki systemowi LoJack - to, że samochód ma przebite numery, jest przemalowany, ma zmienione tablice rejestracyjne czy nawet nowe dokumenty nie jest żadną przeszkodą w jego odnalezieniu. Natychmiast po uaktywnieniu moduł LoJack sam informuje policję o tym, że pojazd został skradziony, co umożliwia policji szybką i skuteczną interwencję. Policja odbiera sygnał dzięki zamontowanym w radiowozach lokalizatorom. Na ich ekranach wyświetla się kierunek, z którego nadchodzi sygnał. Jego siła informuje o odległości, w jakiej poszukiwany pojazd się znajduje.
Źródło: PLON Nr 20