« Powrót do poprzedniej strony

System i fale radiowe - co warto wiedzieć

Maszt radiowy na tle mapy

Dzisiaj nieco bliżej przyjrzymy się falom i systemom radiowym oraz ich wykorzystaniu. Jak uzyskać pozwolenie na korzystanie z fal radiowych? Które fale da się zagłuszyć? W czym monitoring radiowy ma przewagę nad systemem GPS? Odpowiedź na te pytania w poniższym tekście.

 

Na korzystanie z częstotliwości radiowej należy mieć odpowiednie pozwolenie.
Aby korzystać z częstotliwości fal radiowych na terytorium Polski, należy uzyskać pozwolenie prezesa UKE (Urzędu Komunikacji Elektronicznej). Po wydaniu zgody przydzielona zostaje częstotliwość, z której można korzystać. System LoJack w każdym z 40 krajów (w tym w Polsce), w których funkcjonuje, ma właśnie wyłączne prawo do stosowania zarezerwowanych dla siebie częstotliwości. Co więcej, częstotliwości te są ujednolicone na terenie wszystkich krajów europejskich, w których funkcjonuje LoJack. Warto także dodać, że LoJack jest jedynym tego typu systemem w Polsce i na świecie. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.

Tajnych fal radiowych nie da się zagłuszyć.
Zagłuszenie fal radiowych ma na celu odbioru sygnału radiowego nadawanego na danej częstotliwości, aby uniemożliwić przepływ informacji lub zakłócić pracę urządzeń sterowanych za pomocą fal radiowych. Do zagłuszania najczęściej używa się sygnałów radiowych na tej samej częstotliwości i przy użyciu tej samej modulacji, na której działa zagłuszany obiekt. Ale jeśli urządzenia działają na utajonej częstotliwości, ich zagłuszenie nie będzie możliwe, a ponad to próba zagłuszania od razu zostaje wykryta. Tak działa właśnie system LoJack, jego częstotliwość jest tajna, nie można jej więc zagłuszyć, a w przypadku zakłócenia fal radiowych ekipa poszukiwawcza LoJack namierzy źródło zagłuszania. 

Monitoring radiowy jest najlepszym zabezpieczeniem samochodu na wypadek kradzieży.
Wiele osób uważa, że monitoring GPS świetnie sprawdzi się jako system pomagający odnaleźć auto po kradzieży. Niestety, złodzieje zawsze korzystają z zagłuszarek GPS, więc samochód szybko zniknie bez śladu. Dlatego lepszym sposobem jest zabezpieczenie pojazdu monitoringiem radiowym, jakim jest LoJack. Posiada on własną infrastrukturę nadawczo-odbiorczą oraz częstotliwość fal radiowych. Przy próbie zagłuszania sygnału ekipa poszukiwawcza zostanie o tym poinformowana i bez problemu namierzy źródło zagłuszania. Od ponad 30 lat złodzieje aut nie mają sposobu na LoJacka! Więcej na ten temat można znaleźć tutaj.

Zagłuszarki są bezradne wobec LoJacka.
Przekonali się o tym złodzieje, którzy ukradli samochód mieszkańcowi Konstancina. Skradziony pojazd, wraz z dwoma innymi samochodami, ukryli w garażu na swojej posesji. Tak więc oprócz samochodu z modułem radiowym LoJack, udało się odzyskać jeszcze dwa samochody. Złodziei zgubiła ich pewność siebie - byli przekonani, że jak użyją zagłuszarki, to nikt ich nie namierzy. Ale modułu LoJack nie da się zagłuszyć, ponieważ korzysta z technologii radiowej, odpornej na zagłuszarki. Kiedy sygnał LoJacka jest zagłuszany, ekipa poszukiwawcza może namierzyć źródło zagłuszania, a tym samym samochód i złodzieja. 

LoJack jest niezależnym systemem komunikacji.
LoJack posiada własną infrastrukturę sieci stacji nadawczo-odbiorczych, dzięki czemu jest całkowicie niezależnym od nikogo systemem komunikacji. Nie korzysta z technologii GPS i GSM, tylko z własnych fal radiowych, których częstotliwość jest tajna. 

 

Więcej na temat systemów i fal radiowych można znaleźć we wcześniejszym wpisie na naszym blogu:
"Co warto wiedzieć o częstotliwościach radiowych?"