Chociaż codziennie nie widać ich wiele na ulicach, cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem. Zawsze przyciągają spojrzenia innych kierowców i przechodniów. O czym mowa? O samochodach zabytkowych. Dzisiaj zamieszczamy poradnik dla tych, którzy chcą rozpocząć przygodę z takim autem.
Samochody o charakterze kolekcjonerskim, zarówno typowo zabytkowe, jak i klasyczne – a dziś to już nawet często pojazdy rodem z epoki PRL – to wciąż stosunkowo niewielka nisza na rynku pojazdów używanych, chociaż zaczynają cieszyć się coraz większą popularnością.
Według przepisów za pojazd zabytkowy uznaje się taki, który ma co najmniej 25 lat, jego produkcja została zakończona minimum 15 lat wcześniej i jest przynajmniej w 75 procentach zgodny z oryginałem, który opuścił fabrykę. Za zabytek może zostać uznany też samochód młodszy, lecz wykorzystujący unikatowe rozwiązania techniczne lub szczególny z innych powodów, np. historycznych.
Spełnienie tych kryteriów musi zostać potwierdzone przez rzeczoznawcę techniki samochodowej, eksperta z dziedziny historii motoryzacji oceny pojazdów zabytkowych (rzeczoznawcy z listy zatwierdzonej przez Generalnego Konserwatora Zabytków - Dep. Ochrony Zabytków).
Dla kogo jest ta pasja?
Osoba, która chce stać się posiadaczem zabytkowego samochodu, musi brać pod uwagę fakt, że to pasja, która pożera dużo czasu i pieniędzy. Jednak dla prawdziwego pasjonata to pewnie nie jest zła wiadomość. Należy brać też pod uwagę fakt, że bardzo często te pojazdy nie służą do dojazdów do pracy, najczęściej zobaczyć je można na zlotach i imprezach tematycznych, stąd też nie widać tych aut często na ulicach. To nie znaczy jednak, że nie istnieją.
Kupno zabytkowego samochodowego
Poszukiwanie samochodu w obecnych czasach najczęściej zaczyna się w Internecie. Pozwala to oszczędzić na długich wyjazdach, żeby obejrzeć pojazd, bo można obejrzeć zdjęcia, porozmawiać ze sprzedającym, wymienić się wszystkimi informacjami i dopiero udać się na miejsce. Okazją do poszukiwań i nawiązywania cennych kontaktów mogą być również branżowe zloty organizowane przeważnie w okresie letnim.
Przy oględzinach i zakupie trzeba sprawdzić stan prawny i techniczny samochodu. Aby zarejestrować swój nowy nabytek, trzeba wykazać, że jest się jego właścicielem. Ustalenie własności bywa w przypadku aut zabytkowych trudniejsze niż w przypadku współczesnych samochodów, bo czasem może być tak, że nie istnieje już dawno ani dowód rejestracyjny, ani tym bardziej pierwotny dowód zakupu. W takiej sytuacji można posłużyć się prawomocnym postanowieniem spadkowym, a w wydziale komunikacji złożyć oświadczenie o braku dowodu rejestracyjnego.
Należy też pamiętać, że bez zgody konserwatora w zabytkowym pojeździe nie można wymienić żadnego głównego podzespołu, nie wolno też używać pojazdu zabytkowego w celach zarobkowych,. Nie wolno też bez zgody konserwatora zmieniać barwy nadwozia. Sprzedaż pojazdu również należy zgłosić. Co najważniejsze, trzeba dbać o stan techniczny zabytku, nie wolno go niszczyć, przerabiać, np. montować instalacji gazowej, pojazd musi być zabezpieczony przed kradzieżą, uszkodzeniem.
Zabezpieczenie przed kradzieżą
To jedna z najważniejszych rzeczy dla posiadacza zabytkowego pojazdu. Ponieważ auta te cieszą się coraz większym zainteresowaniem, interesują się też nimi złodzieje samochodów. Kradną, żeby sprzedawać części do zabytkowych pojazdów, lub sprzedać takie auto dla zysku. Na szczęście można bardzo dobrze zabezpieczyć taki pojazd na wypadek kradzieży.
Moduł radiowy LoJack, zamontowany w samochodzie, pozwoli odzyskać skradzione auto i to najczęściej w ciągu kilku godzin. Technologia LoJack powstała jeszcze przed erą GPS/GSM i działa w oparciu o własne fale radiowe, których nie da się zagłuszyć. Moduł zaczyna działać dopiero w momencie zgłoszenia kradzieży i przesyła swoją pozycję. Centrum Operacyjne namierza i odzyskuje skradziony samochód.
źródło: autofakty.pl, motofakty.pl, poradnikprzedsiebiorcy.pl