Co miesiąc w Polsce kradzionych jest ok. 900 samochodów. W większości są to nowe pojazdy, ale złodzieje nie też zabytkowymi pojazdami, motocyklami, czy też maszynami rolniczymi i budowlanymi. Jakie samochody są kradzione? Jak temu zapobiegać? Zapraszamy do kolejnego zestawienia naszych ciekawostek.
LoJack odnalazł dziuplę ze skradzionymi motocyklami
Właściciel motocykla marki Suzuki zgłosił kradzież swojego motocykla, który zostawił na jednym z parkingów na warszawskim Ursynowie. Ekipie poszukiwawczej udało się odnaleźć motocykl dwa dni później, w Pruszkowie. Oprócz poszukiwanego pojazdu, natrafiono na dziuplę, w której złodzieje trzymali inne motocykle. Dzięki temu udało się również odzyskać dwa jednoślady Kawasaki. O tej akcji więcej pisaliśmy tutaj.
Co miesiąc w Polsce kradzionych jest 900 samochodów
Ze statystyk wynika, że najwięcej samochodów ginie w Warszawie. Kradzieże nasilają się w marcu, najmniej zaś jest ich w grudniu. Złodzieje najczęściej kradną samochody, które mają góra trzy lata, chociaż nie gardzą też pojazdami zabytkowymi, które cieszą się coraz większą popularnością, stąd też zainteresowanie częściami. Złodzieje są grupą bardzo hermetyczną, wytrawni specjaliści tworzą wręcz siatki, współpracują z paserami. Do kradzieży pojazdu dochodzi w momencie, gdy wcześniej na dany samochód zostało złożone "zamówienie". Ponieważ coraz trudniej zalegalizować skradziony pojazd, przestępcy kradną, aby pozyskać części na sprzedaż. W całości częściej kradzione są motocykle, maszyny budowlane i rolnicze, które sprzedawane są za granicą. Na szczęście moduł radiowy LoJack pomaga odzyskiwać także pojazdy, które znajdują się za granicą. Więcej na ten temat znaleźć można w tym artykule.
Lojack stworzył poradnik dla osób, które chcą nabyć zabytkowe auto
Stare samochody wracają do łask - coraz więcej osób chętnie nabywa taki pojazd. Duży wpływ na to ma dostęp do Internetu, ponieważ można wymarzone auto szybciej znaleźć na portalach sprzedażowych i motoryzacyjnych. Aby samochód został uznany za zabytkowy, musi mieć co najmniej 25 lat, jego produkcja została zakończona minimum 15 lat wcześniej i jest przynajmniej w 75 procentach zgodny z oryginałem, który opuścił fabrykę. Za zabytek może zostać uznany też samochód młodszy, lecz wykorzystujący unikatowe rozwiązania techniczne lub szczególny z innych powodów, np. historycznych.
Spełnienie tych kryteriów musi zostać potwierdzone przez rzeczoznawcę techniki samochodowej, eksperta z dziedziny historii motoryzacji oceny pojazdów zabytkowych (rzeczoznawcy z listy zatwierdzonej przez Generalnego Konserwatora Zabytków - Dep. Ochrony Zabytków). Przed kupnem należy sprawdzić stan techniczny pojazdu i ustalić własność. Bardzo ważne jest też zabezpieczenie samochodu na wypadek kradzieży. Tutaj najlepszym rozwiązaniem na pewno jest LoJack, który pozwoli odzyskać pojazd, jeśli zostanie skradziony. Całość znaleźć można tutaj.
LoJack został zamontowany nawet w Maluchu
Najtańszym samochodem, który został w Polsce zabezpieczony Systemem LoJack, jest używany mały fiat 126p "Maluch". To dowód na to, że o zabytkowe auta naprawdę trzeba dbać, bo złodzieje mogą się połasić również na Malucha.
LoJack nie jest tylko do drogich samochodów
Część sprzedawców nie oferuje systemu LoJack klientom, którzy zainteresowani są zakupem samochodu niższej klasy. Zakładają, że dla takich klientów system lokalizacji po kradzieży jest zbyt drogi. Po pierwsze bardzo często klienci, którzy kupują tańsze samochody bardziej dbają o swój zakup i bardziej chcą go zabezpieczyć, dla takich klientów jest to bardzo często długo wyczekiwany "prezent" i mogą bardziej emocjonalnie podchodzić do takiego zakupu niż o wiele bardziej zamożni klienci kupujący auta wysokiej klasy. Po drugie System LoJack dostępny jest w opcji dzierżawy, czyli klient może zabezpieczyć swój pojazd bez opłaty wstępnej za urządzenie. Warto oferować więc System LoJack każdemu, wśród klientów tańszych aut też są tacy, którzy zdecydują się zabezpieczyć swój samochód. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.