Rynek samochodów hybrydowych rozwija się w szybkim tempie. Z jednej strony notują dobre wyniki sprzedaży, z drugiej wciąż wysoka jest ich cena i koszty napraw. To sprawia, że technologia hybrydowa stanowi ważny cel dla złodziei samochodów.
Samochód hybrydowy to połączenie działa silnika elektrycznego i benzynowego. Mogą działać jednocześnie lub niezależnie od siebie. To, co najbardziej ceni sobie użytkownik w tym połączeniu to silnik elektryczny, który zapewnia dobry start na krótkich odcinkach oraz silnik spalinowy, który zapewni mu długi dystans. A co cenią sobie złodzieje, że kradną te auta na potęgę?
Samochody hybrydowe, to przyjazna środowisku forma elektromobilności i jak sprawdzili naukowcy z Emissions Analytics, oferują największą redukcję dwutlenku węgla w przeliczeniu na kWh, ze wszystkich zelektryfikowanych aut. Ponieważ akumulator hybrydowy ładowany jest zawsze podczas hamowania, oznacza to, że magazynuje energię i powoduje dużą oszczędność paliwa. To dobry wybór dla tych, którzy większość swoich podróży odbywają w mieście, a największą popularnością cieszą się samochody japońskie.
Obecnie najczęściej kradzionym samochodem hybrydowym jest Toyota, która ze względu na niski poziom zabezpieczeń, nie stanowi problemu w kradzieży i późniejszym demontażu akumulatora. Nowoczesne samochody są więc łakomym kąskiem dla złodziei, a na rynku części używanych nie brakuje zainteresowania akumulatorami i silnikami elektrycznymi. Demontują też silniki, elementy wyposażenia kabiny i bagażnika. Zobacz części zamienne, które nie tracą na wartości. Kiedy złodziej podchodzi do luksusowego samochodu, ma ze sobą narzędzia, które pozwolą mu w kilka sekund dostać się do środka samochodu. Następnie korzystają z zagłuszarek sygnału GPS w celu wytropienia dodatkowych zabezpieczeń. W luksusowych samochodach lepiej jest obejść zabezpieczenia elektroniczne niż mechaniczne. Powód kradzieży aut hybrydowych jest prosty - drogie części zamienne, które wykorzystywane są często do napraw powypadkowych samochodów. Kradzione są tańsze, a to kolejny powód do kradzieży.
Rozwój elektromobilności w Polsce nie jest łatwy. Oprócz wysokiej ceny, problemem jest także słabo rozwinięta infrastruktura do ładowania i mały rynek części zamiennych dla tych pojazdów. Podstawowym komponentem tego pojazdu są akumulatory litowo-jonowe, które są drogie w produkcji, serwisie i naprawie.
Koszt wymiany akumulatora jest dość wysoki i kosztuje użytkownika od kilku do kilkunastu tysięcy złotych, w zależności od modelu.
Na początku 2019 r. dziennik.pl opublikował raport Thatcham Research, w którym przedstawiono listę samochodów pod względem jakości zabezpieczeń antykradzieżowych. Toyota Corolla Hybrid znalazła się na ostatnim miejscu.
Marka i model auta z 2019 roku |
Ocena zabezpieczeń |
|||
Audi e-tron | Wysoka | |||
Ford Mondeo | Słaba | |||
Hyundai Nexo | Słaba | |||
Jaguar XE | Wysoka | |||
Kia ProCEED | Słaba | |||
Land Rover Evoque | Wysoka | |||
Lexus UX | Słaba | |||
Mercedes klasy B | Wysoka | |||
Porsche Macan | Słaba | |||
Suzuki Jimny | Nie do zaakceptowania | |||
Toyota Corolla Hybrid | Słaba |
LoJack zabezpiecza pojazdy po kradzieży. Średni czas odzyskania wynosi 24h.
Złodziej zawsze działa dla zysku, a to, co będzie dla niego rentowne, zmienia się dość szybko. Przestępczość samochodowa jest obecnie ukierunkowana na demontaż i sprzedaż części z nowoczesnych i luksusowych aut. Aby ochronić swój samochód, coraz bardziej świadomi użytkownicy pojazdów hybrydowych decydują się na ich zabezpieczenie po kradzieży. Wybór najczęściej pada w kierunku systemów radiowych, które są niezagłuszalne. System radiowy LoJack to radiowa lokalizacja możliwa dzięki modułowi, który ukryty jest w pojeździe, w miejscu trudno dostępnym, o którym nie wie nawet właściciel pojazdu. Zobacz jak to dokładnie działa.
Sprawdź gdzie jesteśmy i dołącz do 9 mln użytkowników LoJack.
źródło: auto.dziennik.pl; ekologia.pl; materiały własne